10 клас

II етап Всеукраїнської учнівської олімпіади з історії
10клас
Максимальний час на виконання завдань – 2,5  год.
Максимальна кількість балів – 115  балів
  1. Робота з поняттями
    1. Дайте визначення поняттям
«Відруб»,
«Пацифізм»,
«Антанта»;
1.2. Дайте визначення поняттям та застосуйте їх для пояснення явища(події, процесу)
«Урбанізація»,
«Ліга націй»,
«модернізація»
    1. Розгадайте анаграми
«інвестиція»-  господарська операція, яка передбачає придбання основних фондів, нематеріальних активів, корпоративних прав та цінних паперів в обмін на кошти або майно;
«справа Бейліса» - політичний скандал у Росії, який викривав антисемітські настрої у вищих ешелонах влади у суспільстві;
«окупація»  -  форма встановлення контролю агресора над загарбаними територіями.
Максимальна кількість балів -12 (3+6+3)
  1. Знайдіть допущені в історичному тексті помилки
.. 1 вересня 1914 року, лідери трьох найбільших Українських Галицьких партій, в зв'язку з вступом Австрії у війну і розв'язання нею Першої Світової війни, утворили Головну Руську Раду   на чолі з К.Левицьким. 3 серпня ГРР видала «Маніфест до українського народу в Галичині», закликаючи до боротьби за перемогу Австрії. Однією з перших справ,   було створення Української бойової управи, для того, щоби організувати в Австрійській армії окреме українське формування, яке могло би стати основою для створення у майбутньому Української Національної Армії. Австрійське командування дало згоду на формування з добровольців українського легіону під назвою «Українські Січові Стрільці» (УСС) в кількості 5000 бійців. Для формування Легіону УСС на початку вересня його перевели в Австрію. Тут було утворено три стрілецькі курені. Перший курінь очолив Євген Конавалець - майбутній керівник збройного повстання у Львові 1 листопада 1918 року. Ядро Легіону складали члени довоєнних українських політичних партій: “Січ”, “Орел”, “Пласт”. Восени 1914 року з Галиччини розпочався їхнiй бойовий шлях.В перші бої проти австрійських загарбників Легіон УСС вступив в кінці вересня в районі Яблунецького перевалу. В кінці 1914 – на початку 1915 року Стрільці охороняли Карпатські перевали. В переможній битві проти румунських частин в травні 1915 року на горі Лисоня Січові Стрільці проявили свою героїчну звитягу. Не менш зразковий героїзм проявили вони у битвах з російськими окупантами у червні 1915 року і над Стипою – восени 1916 року. З УССів був сформований полк Січових Стрільців на чолі з М. Тарнавським. Цей полк пізніше брав активну участь у національно-демократичній революції в Україні в 1917-1920 роках. Останні битви УСС на Буковині датуються жовтнем 1917 року. Тоді в бою під Маківкою (Козівський район) стрільці мали великі втрати. З усього складу стрільців залишилося 9 старшин та 444 вояки.  Після великих втрат в боях полк УСС було виведено в тил на доукомплектування, після чого під командуванням Д. Вітовського повернувся на фронт.
Максимальна кількість балів -18(18*1)

  1. Висловіть свою думку:
3.1 щодо прочитаного
«Час вишиваних сорочок... минув і ніколи вже не повернеться. Українська інтелігенція стає до боротьби кривавої і безпощадної. Вона вірить в сили свої і вона виповнить свій обов’язок. Вона виписує на своєму прапорі ці слова: «Одна, єдина, нероздільна, вільна, самостійна Україна від Карпат аж до Кавказу… Наша нація ступила на новий шлях життя, а ми мусимо стати на її чолі, щоб вести до здійснення великих ідеалів»… Державна самостійність єсть головна умова існування нації, а державна незалежність єсть національним ідеалом у сфері міжнаціональних відносин».
(М. Міхновський «Самостійна Україна»)
3.2 щодо події  
«В основу закону 9 листопада покладена певна думка, певний принцип… У тих місцевостях,де особистість селянина отримала вже певний розвиток, де община як примусовий союз ставить перешкоду для його  самодіяльності, там необхідно дати йому свободу працювати, багатіти, розпоряджатися своєю власністю; треба дати йому владу над землею, треба позбавити його від кабали віджилого общинного ладу»
(Виступ П.Столипіна  Державній Думі Росії)
Яка подія була започаткована з прийняттям цього закону? Ви, як депутат Державної Думи, були б прихильником чи противником цих подій? Чому?
3.3 щодо історичної постаті
Михайло Грушевський народився з генетичною любов’ю до України, і цією любов’ю були освячені всі його малі і великі справи. Доля визначила місію Грушевського – стати на сторожі національної гідності, забезпечити право кожного українця пишатися тим, що він українець.

3.4 щодо історичної пам’ятки
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/6f/%D0%9F%D0%B0%D0%BC%27%D1%8F%D1%82%D0%BD%D0%B8%D0%BA_%D0%BA%D0%BD%D1%8F%D0%B3%D0%B8%D0%BD%D1%96_%D0%9E%D0%BB%D1%8C%D0%B7%D1%96_%D0%9A%D0%B8%D1%97%D0%B2_1911.jpg
Максимальна кількість балів - 20 (4*5)

  1. Робота з інформацією
        Для підготовки мирних договорів з переможеними країнами було прийнято рішення про скликання мирної конференції.18 січня 1919 р. роботу Паризької мирної конференції відкрив прем'єр-міністр Франції Ж.Клемансо. У конференції ….. .  
        Обговорення мирних договорів з переможеними країнами виявило всі протиріччя між основними учасниками переговорів. Для США Перша світова війна означала кардинальну зміну її становища у світі. Із боржника США перетворились у кредитора. ………………………………………………………………….. .
Великобританія ще до початку мирної конференції досягла своєї головної мети у війні. Німецький флот перестав існувати. Англійські домініони встановили контроль над німецькими колоніями, а сама Англія над частиною Османської імперії. …………………………………………………………………… .
     У квітні було завершено розробку тексту договору з Німеччиною. її делегацію було викликано до Парижу для його вручення. Спроби німецьких дипломатів внести хоч якісь зміни до цього документу були відхилені, і 28 червня 1919 р. у Версалі підписано мир, який став основою післявоєнного врегулювання.  …………………………………………………………………… .
       10 вересня 1919 р. був підписаний   мирний договір із Австрією, який зафіксував визнання нових державних кордонів, що утворилися після ліквідації Австро-Угорської імперії. …………………………………………………………………………………………........... .
     27 листопада 1919 р. у передмісті Парижа   був підписаний мирний договір з Болгарією, ………………………………………………………………………………………………… .
     Мирний договір з Угорщиною   був підписаний лише 4 червня 1920 р.  ………………………………………………………………………………………………… .
    10 серпня 1920 р. султанський уряд Туреччини підписав мирний договір, за яким ………………………………………………………………………………………………… .
        Рішення Паризької  конференції поклали початок ………………………………………………………………………………………………… .

Доповніть інформацію і подайте її   у вигляді:
4.1 тез;
4.2 розгорнутого плану;
4.3 схеми;
4.4 таблиці
Максимальна кількість балів – 40(4*10)

  1. Історія рідного краю
Які пам’ятники (пам’ятні знаки)  встановлені у Вашому районі (місті, області)  відомі тобі? (не менше 5 різних типів). Висловіть свою думку щодо доцільності і доречності їх встановлення. Які події періоду історії, яку ти вивчаєш,  не достатньо відображені в   пам’ятниках (пам’ятних знаках)?    
Максимальна кількість балів – 25(5+10+10)

Нові завдання

1. Визначте, про яку подію йдеться в наведеному фрагменті з історичного джерела. На підставі яких деталей тексту Вам вдалося це встановити? 
 «Ділили землю на отруби так. Однодушцям давали отруби зараз кругом слободи, бо це бідні, а тому зручніш буде найнять тощо, коли близько земля. Двохдушцям далі; трьох іще далі. І так по порядку. Тоді-то і заворушилися один проти другого хлібороби, особливо зажита частина, – відділяють синів на отруби, строять хати, землянки, сараї, аж курява гуде…»
Мова йде про Столипінську аграрну реформу. Ключове слово, яке допоможе Вам це визначити, - "отруби"

2. Історик часто має справу з усталеними образними висловами на позначення окремих подій, які заміняють історичні терміни і поняття. Розшифруйте подані нижче вислови. Розташуйте їх у хронологічному порядку, відповідно до подій, які вони відображають.
1) «Кривава неділя» - силовий розгін демонстрації 9 січня 1905 р., що поклав початок революції 1905-1907 рр. у Російській імперії
2) «Верденська м’ясорубка» - битва під Верденом у Франції, що тривала з лютого по грудень 1916 р. Таку назву отримала через величезну кількість загиблих.

3. Встановіть відповідність між мирними договорами після Першої світової війни та країнами
А. Німеччина                                           1. Севрський мирний договір
Б. Австрія                                                 2. Нейїський мирний договір
В. Угорщина                                             3. Версальський мирний договір
Г. Болгарія                                                4. Сен-Жерменський мирний договір
Д. Туреччина                                            5. Тріанонський мирний договір
Відповідь: А-3; Б-4; В-5; Г-2; Д-1 

4. Виправте помилки у реченні: «Перша світова війна розпочалася 1 серпня 1914 року оголошенням Німеччиною війни Росії».


Блок №2
1.     Вкажіть, яких відомих історичних постатей стосуються ці характеристики: 
1) Друзі називали його «Генералом» - за активну участь в суспільно-політичній, науковій і педагогічній діяльності так називали Б.Грінченка
2) «Український Робін Гуд» - Устим Кармелюк;
3) «Український Орфей» - в
идатний український композитор, засновник української класичної музики М.Лисенко; 
4) «Єдиний на всю тогочасну Україну мужчина» - так про Лесю Українку сказав І.Франко, захоплюючись її силою духу і гостротою поезій
5) «Друг бідних» - один з лідерів революції у Мексиці 1910-1917 рр. Панчо Вілья, активний борець за права селянства;
6) «Український Шліман» - археолог В.Хвойка, який відкрив Трипільську культуру; 

7) «Начальник Польщі» - засновник і перший керівник відродженої Польщі Ю.Пілсудський
8) «Кривавий Імператор» - таке прізвисько отримав Микола ІІ після подій "Кривавої неділі"

 2.    Визначте 5 досягнень науки і техніки, які вперше широко використовувались в Першій світовій війні. Яке значення і наслідки вони мали для ходу військових операцій. 
Досягнення
Значення і наслідки



Тут варто згадати використання танків, підводного флоту, отруйних газів, ручного та крупнокаліберного кулеметів, військової авіації

3. Робота з джерелами
Прочитайте уривок з твору Б.Грінченка. Які історичні події в Російській Імперії він передає? Яке значення ця подія мала в житті українського суспільства?
«Яковенко взяв в когось із рук ще один аркуш, устав у фаетоні і почав читати…
- «…даровать населению незыблемые основы гражданской свободы на началах действительной неприкосновенности личности, свободы слова, собраний и союзов», - одбивалося в вухах у Корецького голосне читання, але зараз же його покрили ще голосніші вигуки:
- Урра-а!.. Хай живее свобода!... Хай живе  конституція!...»
Мова йде про оголошення Маніфесту 17 жовтня 1905 р., яким надавалися широкі громадянські права жителям Російської імперії, оголошувалося про майбутнє скликання Державної Думи

4. Поясніть, чому на поч. XX століття більшість серед української інтелігенції не підтримували ідеї М.Міхновського щодо політичного майбутнього України.

Рівень політичної свідомості більшості українського суспільства був досить низьким. Основні українські політичні сили вважали, що головні національно-культурні потреби українців можуть бути задоволені і в рамках автономії у складі реформованої Російської імперії.


Блок №1

1.Позначте прізвище діяча, який першим очолив уряд за часів гетьманату:
а. Микола Василенко;                
б. Дмитро Дорошенко;
в. Федір Лизогуб;                        
г. Володимир Чехівський.
2. Про якого історичного діяча йдеться в наведеному уривку ?
«Український подільський повстанський отаман, вів тривалу збройну боротьбу проти більшовиків, автор книги «Проти червоних окупантів» 
а. М. Григорєв;         
б. Ю. Тютюнник;
в. Я. Гальчевський;              
г. Д. Терпило (Зелений)
3. На які українські землі напередодні війни претендувала Російська  імперія, керуючись виразом «исконно русские земли»?
а.  Східна Галичина, Поділля, Закарпаття;
б.  Закарпаття, Волинь, Поділля;
в.  Північна Буковина, Східна Галичина, Поділля;
г.  Закарпаття, Східна Галичина, Північна Буковина.
4.Адміністративно – територіальна одиниця, утворена російським урядом на окупованих західноукраїнських землях в роки Першої світової війни, мала назву:
а. королівство Галіції і Лодомерії;
б. Галицько – Буковинське генерал – губернаторство;
в. Велике князівство Українське.
5. Єдиною партією Наддніпрянської України, яка обстоювала ідею самостійності України, була:
А) Революційна українська партія
Б) Українська соціал-демократична робітнича партія
В) Українська народна партія
Г) Товариство українських поступовців 

6. Вкажіть основні положення столипінської аграрної реформи:
а. скасування всіх виплат селян за землю;
б. руйнування общини;
в. заборона виходу селян з общини;
г. прискорення розвитку індивідуальних селянських господарств;
д. створення військових поселень;
е. збереження общинної власності на луки, ліси та ін.
7. Агресивна форма націоналізму, якій притаманні звеличення основної нації і приниження всіх інших народів:
а. расизм;
б. мілітаризм;
в. шовінізм;
г. фанатизм.
8. Розмістіть події в хронологічній послідовності:
1)  повстання матросів на панцирнику «Потьомкін»;
2)  повстання саперів у Києві під керівництвом Б. Жаданівського;
3) повстання на Чорноморському флоті під керівництвом лейтенанта П.Шмідта;
4) мітинги і демонстрації протесту проти подій «кривавої неділі» в Петербурзі;
5) надання громадянських прав жителям Російської імперії. Маніфест Миколи ІІ;
6) збройне повстання на Донбасі.
7) Галицька битва;
8) вступ у війну США
9) Початок Першої світової війни
10) укладення Тріанонського мирного договору


1)  мітинги і демонстрації протесту проти подій «кривавої неділі» в Петербурзі ;
2)  повстання матросів на панцирнику «Потьомкін»;
3) надання громадянських прав жителям Російської імперії. Маніфест Миколи ІІ ;
4) повстання на Чорноморському флоті під керівництвом лейтенанта П.Шмідта;
5) повстання саперів у Києві під керівництвом Б. Жаданівського;
6) збройне повстання на Донбасі.
7) Початок Першої світової війни;
8) Галицька битва
9) вступ у війну США
10) укладення Тріанонського мирного договору

Шановні учасники дистанційного навчання, будьте активнішими! Не соромтеся ставити запитання.
Нові завдання чекайте 25-26 жовтня.

Усі завдання районної олімпіади 2014 р. 10 клас

Інтерактивні вправи



Спробуйте свої сили!
Пазл "Україна на початку ХХ ст."


А чи знаєте Ви цих історичних діячів?

Немає коментарів:

Дописати коментар