11 клас

Районна олімпіада-2015


II етап Всеукраїнської учнівської олімпіади з історії
11 клас
Максимальний час на виконання завдань – 2,5  год.
Максимальна кількість балів – 115  балів
  1. Робота з поняттями
    1. Дайте визначення поняттям
«ПЛУТОН» -
«Голокост»
"План голоду"
  1. Дайте визначення поняттям та застосуйте їх для пояснення явища(події, процесу)
«Чорні свитки»
„Бліцкриг”
«Зимова війна»
  1. Розгадайте анаграми
«іцнабізокмолора» - співпраця населення або громадян держави з ворогом. 
«уйідем»-   атол у Тихому океані, біля якого 4 – 7 червня 1942 року відбулася морська битва  між Японією і США.    Військовими істориками вважається  найвизначнішою морською битвою сучасності.
«акми» - учасники Руху Опору у Франції
Максимальна кількість балів -12 (3+6+3)
  1. Знайдіть допущені в історичному тексті помилки
На початку  серпня 1939 р. прем’єр-міністр  Німеччини Й. Ріббентроп і народний комісар закордонних справ СРСР В. Молотов підписали у Москві договір про дружбу і кордон та секретний протокол до нього, відомий під назвою пакт Молотова-Ріббентропа. У таємному протоколі Третій Рейх та СРСР поділили між собою сфери впливу в Польщі. 1 вересня 1939 р. німецькі війська розпочали напад на країни Прибалтики.  Українці у складі польської армії вступили у бій, а українські міста Львів, Станіслав та Тернопіль зазнали бомбардувань німецькою авіацією у перші дні війни. Частина української етнічної території була окупована нацистами в перші тижні війни. У відповідь на агресію Німеччини 1вересня 1939 р. Великобританія та США оголосили їй війну. 23 вересня 1939 р. відповідно до укладеного пакту з Німеччиною Радянський Союз розпочав визвольний похід, вторгшись на територію Польщі з півдня, зайнявши Західну Україну та Білорусь. Ці події стали початком Другої світової війни. Новий радянсько-німецький договір від  8 вересня 1939 р., підписаний у Бресті, закріпив кордони між СРСР та Німеччиною вздовж річок Сян і Буг. На західних землях колишньої польської держави нацисти утворили губернію, до складу якої увійшли українські Галичина і Волинь. Більшовики окупували Лемківщину, Посяння, Холмщину і Підляшшя. Для України Друга світова війна розпочалася 22 червня 1941 року.
Максимальна кількість балів -18
  1. Висловіть свою думку:
3.1 щодо прочитаного –
«…  В середині ХХ століття посеред Європи нацисти и радянський режим разом знищили біля 14 мільйонів людей. Всі ці жертви загинули на «кривавих землях», які простягаються від Центральної Польщі до Західної Росії і розташовані на території України, Білорусі і країн Балтії. Наддніпрянська Україна перебувала в центрі «кривавих земель» чверть століття – з початку 1929-х рр. до 1946-1947рр. …»
(Тімоті Снайдер «Криваві землі: Європа між Гітлером і Сталіним»)

3.2 щодо події –
В окремому батальйоні прикордонного загону охорони тилу Південно-Західного фронту, який був створений на базі Окремої Коломийської прикордонної комендатури і однойменного прикордонного загону, знаходилися службові собаки. Вони разом з бійцями прикордонного загону стійко переносили всі труднощі суворого часу. Командир батальйону майор Лопатін   незважаючи на вкрай погані умови утримання, відсутність належного корму і на пропозиції командування відпустити собак, цього не зробив.
Біля села Легедзине батальйон, прикриваючи відхід штабних частин командування Уманського армійського угрупування, 30 липня прийняв свій останній бій… Сили були надто нерівними: проти півтисячі прикордонників – полк фашистів. І в критичний момент, коли німці пішли в чергову атаку, майор Лопатін дав наказ послати в рукопашний бій з фашистами прикордонників і службових собак. Це був останній резерв.
Видовище було страшне: 150 (дані різні – від 115 до 150 прикордонних псів, в тому числі і з Львівської прикордоншколи службового собаківництва) навчених, напівголодних вівчарок, проти німців, що поливають їх автоматним вогнем.
Епізод якої відомої операції Другої світової війни наведено в уривку? Як Ви оцінюєте цю операцію?

3.3 щодо історичної постаті-
До 150-річчя з дня народження цієї історичної постаті 2015 рік назвали його іменем. Великий патріот України, Людина, яку поважали всі: від малого до старого, у 1940 р.  писав листи до Йосипа Сталіна і до Микити Хрущова, протестуючи проти зловживань, які чинили представники радянської влади на Західній Україні. Початок Другої світової війни сприйняв як шанс на порятунок від більшовицького безбожництва. Вітав «Акт відновлення Української Держави». Йому належать слова, які й зараз не втрачають актуальності і  заохочують  задуматись над тим, як любимо свою Батьківщину, та що конкретно робимо для кращого Її майбутнього: «Не потоком шумних і галасливих фраз, а тихою й невтомною працею любіть Україну».
3.4 щодо історичної пам’ятки-
http://www.euromag.ru/storage/c/2015/01/20/1421750485_643105_73.jpg
Максимальна кількість балів - 20
  1. Робота з інформацією
      В роки Другої світової війни 1940 р. - в радянських військах : 61% - росіян, 19,6% - українців, 4,1% -білорусів, 15,3% - інші представники. Кінець 1943 р. - початок 1944 р.: І Укр. фронту – 200 тис. українців, ІІ Укр. фронту – 66332,3, ІІІ Укр. фронту – 140882. На середину 1944 року – 33,93%, кожен третій воїн - українець (кожен другий – росіянин). Українці в національних військових формуваннях та з'єднаннях: 310 стрілецька дивізія - 25% українців. 316 стрілецька дивізія – 7,2% українців. 213 стрілецька дивізія – 40% українців. Значне місце посідали українці серед командного та начальницького складу Червоної Армії – 300 генералів українського походження. Нагороди українців Герої Радянського Союзу – 18,2% - українці (серед 2072 чоловік); Тричі Герой Радянського Союзу – Іван Кожедуб; 32 українця з 115 – двічі Герої Радянського Союзу.
      І окрема Чехословацька бригада – з 15 тисяч чоловік - 11 тисяч закарпатських українців; І піхотна дивізія ім.Тадеуша Костюшко – 20% українців; В канадській армії служило від 35 до 50 тисяч українців ( 11,4% канадських українців);
      Всі формування, які працювали з німецькими частинами поділялись на дві групи: І – українські й неукраїнські військові угрупування, що виникли на базі політичних концепцій, такі як українські легіони (“Нахтігаль”, “Роланд”), дивізія “Галичина”, УНА; ІІ – охоронно-вартові, допоміжні, спеціальні та поліцейські підрозділи. Батальйони “Нахтігаль” та “Роланд” та дивізія “Галичина” Квітень 1941 року утворення батальйонів: “Роланд” – 350 чоловік (командир Євген Побігущий); “ Нахтігаль” – 330 чоловік (командир Роман Шухевич). 28 квітня 1943 р. – створення організації Добровольчої дивізії СС “Галичина”.  За даними деяких експертів, у вермахті служило близько 1 мільйона вихідців з СРСР, з них 250 тис. українців. Українські підрозділи часто перетасовувались не лише всередині вермахту, але й, власне, у національних “східних” з'єднаннях – це ускладнювало підрахунок загального числа українців.
      УПА поділялась на 4 групи: УПА – Північ (Волинь, Полісся). УПА – Захід (Галичина, Буковина, Закарпаття, Закордоння). УПА – Південь (Камя’ нець-Подільська, Житомирська, Вінницька і південна частина Київської області). УПА – Схід (Північ Житомирської області, Вінницької і півдня Київської області). ’ Збройний супротив німецьким окупантам і антирадянська резистенція під егідою ОУН не були явищем, насадженим згори. Починаючи повстанський рух знизу, українська громадськість активізувала зусилля провідників ОУН у пошуку можливостей до створення незалежної української держави. Той рух був приречений: надто вже сильними були тоталітарні системи, що зійшлися у вирішальній сутичці, - Німеччина та СРСР. Ідеологи і вожді цих країн не залишили жодного шансу на створення незалежної української держави. За роки війни через УПА пройшло від 300 до 400 тисяч чоловік, сотні тисяч співчували та посильно допомагали повстанцям. 6Втрати ОУН і УПА та їх прихильників лише за період з літа 1944 до кінця 1946 рр. склали 56,6 тисяч вбитими і 108,5 тисяч полоненими та заарештованими. В наслідок бойових дій та репресій проти національно-визвольного руху в західних областях загинуло понад 25 тисяч радянських військовослужбовців. 

Подайте одержану інформацію у вигляді:
4.1 тез;
4.2 розгорнутого плану;
4.3 схеми;
4.4 таблиці
Максимальна кількість балів – 40(4*10)

  1. Історія рідного краю
Які пам’ятники (пам’ятні знаки)  встановлені у Вашому районі (місті, області)  відомі тобі? (не менше 5 різних типів). Висловіть свою думку щодо доцільності і доречності їх встановлення. Які події періоду історії, яку ти вивчаєш,  не достатньо відображені в   пам’ятниках (пам’ятних знаках)?    
Максимальна кількість балів – 25(5+10+10)

Готуємося до районної олімпіади

Спробуйте виконати завдання і надішліть відвовіді на електронну скриньку  kozak7mv@meta.ua або залишіть в коментарях до цього запису.

Нові завдання

1. Упізнайте особу за описом та складіть її політичний портрет: 35-й президент США одержав Пулітцеровську премію як автор книги "Профілі мужності" (Profiles in Courage, 1956), присвяченої американським політичним лідерам від Дж. Адамса до Тафта. Був ініціатором створення корпусу миру.
Мова йде про президента США Дж.Кеннеді. Варто охарактеризувати його політичний курс "нові рубежі", заходи в зовнішній політиці.

2. Встановіть відповідність між історичними особами та подіями:
а) А.-Ф. Петен;            1) беззастережна капітуляція Японії;
б) Д. Ейзенхауер;         2) «битва за Англію»;
в) Д. Макартур.           3) атомне бомбардування Хіросіми;
                                      4) капітуляція Франції;
                                      5) висадка західних союзників у Нормандії.
Відповідь: а-4; б-5; в-1

3. Розкрийте зміст понять:
Колабораціонізм - співпраця населення або громадян держави з ворогом, окупаційною владою 
Репатріація - повернення на батьківщину, з поновленням їх громадянських прав, військовополонених та цивільних осіб, які під час війни опинилися за межами своєї країни та перебували тривалий час поза батьківщиною; а також повернення політичних емігрантів чи насильно депортованих осіб до країни їх походження.
Рух Опору - назва підпільних і таємних груп та організацій, які боролися проти нацистської Німеччини та мілітаристської Японії під час Другої світової війни.
Геноцид - цілеспрямовані дії з метою знищення повністю або частково окремих груп населення чи цілих народів за національними, етнічними, расовими або релігійними мотивами.

4. Робота з історичним документом
У зв’язку з підписанням пакту про ненапад [...] нижчепідписані уповноважені обох сторін обговорили у цілком конфіденційному порядку питання про розмежування сфер обопільних інтересів у Східній Європі”.
1) Ким та коли був підписаний цитований документ?
2) Які території входили до сфери впливу кожної зі сторін?
3) Визначте наслідки підписання цього документа та дайте йому власну оцінку.
"Таємний протокол" до Договору про ненапад (пакт Молотова-Ріббентропа) було підписано між Німеччиною та СРСР 23 серпня 1939 р. В ньому країни визначали сфери впливу при переділі Східної та Північної Європи. У зону впливу СРСР входили Фінляндія, Естонія та Латвія, а також висловлювалася зацікавленість в Бессарабії. Литва, яка прилягала до Східної Прусії, мала потрапити до німецької сфери впливу. Польща мала бути поділена по лінії річок Нарви, Вісли і Сяну. Саме підписання цього документу розвязало Гітлеру руки для початку Другої світової війни.

Блок №2
1. Вкажіть, яких відомих історичних постатей стосуються ці характеристики: 
1 “Єдиний на всю тогочасну Україну мужчина” - так про Лесю Українку сказав І.Франко, захоплюючись її силою духу і гостротою поезій, активною громадською діяльністю
2 “Український Шліман” - археолог В.Хвойка, який відкрив Трипільську культуру
3 “Батько турецького народу” - засновник Турецької республіки, реформатор країни М.К.Ататюрк
4 “Той, хто підкорив бурю” - президент США Ф.Рузвельт, його "новий курс" вивів країну з економічної кризи у світові лідери; 
5 “Українська Мадам Баттерфляй” - видатна українська оперна співачка С.Кушельницька;
6 “Найбільш послідовний противник комунізму” - У.Черчилль, саме його промову у Фульоні 1946 р. вважають початком "холодної війни"; 
7 “Вашингтон Південної Америки” - лідер національно-визвольної боротьби Латинської Америки проти Іспанії в першій половині ХІХ ст. С.Болівар;
8  “Жанна Д”Арк з вусами” - Ш.де Голль, який очолив боротьбу за визволення Франції від нацизму

2. Перед вами поштова марка України. 
Якій події присвячена ця марка? Визначте, в який період історії ця марка могла з’явитися? Яка політика в цей час проводилася в Україні?
А) в соціально-економічній сфері? Б. в культурно-освітній сфері?
Марка присвячена трагічним подіям голоду в Україні 1921-1923 рр. Кошти від продажу марки йшли на допомогу голодуючим. 
Варто звернути увагу на напис "УСРР", та пригадати, що у 1932-1933 рр. жодної допомоги для голодуючих офіційна влада не збирала
В Україні в цей час було запроваджено нову економічну політику (1921-1928 рр.), в галузі культури проводилася політика коренізації (українізації), боротьби з неписьменністю.

3. Робота з документом.
А) Прочитайте текст львівського часопису “Нова Зоря”. Поясніть, в які роки в Україні відбувались описані події? Про які події йдеться? Що відбувалось в цей час в Європі? Яке значення ці події мають в історії України? 
“Тоді, коли 8 мільйонів чехів віддавало себе під панування Німецької держави без найменшого спротиву, в той час тисячі українців збройно виступили проти мадярської кількатисячної армії... Під Хустом відбулась велика битва, в якій з обох сторін полягло багато сотень вояків... Не можна не підкреслити, що український народ хоробро боровся.”


Описані події відбулись в березні 1939 року, коли була проголошена держава Карпатська Україна. Молода держава зазнала агресії з боку Угорщини, яка намагалась захопити ці території після загарбання Чехословаччини нацистами. Бійці героїчної «Карпатської Січі» чинили опір переважаючим угорським  військам під Хустом. 
Після Мюнхенської конференції нацистська Німеччина в жовтні 1938 –  березні 1939  ліквідувала Чехословацьку державу. Нацисти не визнали незалежної Української держави – Карпатської України. Український народ зазнав іноземної агресії ще до офіційного початку Другої світової війни.

4. Визначте основні соціальні ідеали політика, якого У.Черчілль називав «бунтівним факіром».

"Бунтівним факіром" Черчілль називав лідера національно-визвольної боротьби в Індії М.Ганді

Блок №1

1. Визначте союзників Німеччини у Другій Світовій війні, які воювали проти СРСР:
а. Фінляндія,  Румунія,  Угорщина, Італія.
б.  Болгарія,  Румунія,  Угорщина,  Італія.
в.  Чехо-Словаччина, Румунія, Угорщина, Італія.
Пояснення до запитання: Болгарія вступила у війну на боці Німеччини у грудні 1941 р., але проти СРСР не воювала
 2. Вкажіть головні особливості діяльності УПА. (3 правильні відповіді)
а. воювали за незалежну соборну Українську державу;
б. завжди вважали своїм спільником у боротьбі з більшовиками німецький націонал-соціалізм;
в. головні надії на створення незалежної України покладали на фюрера ІІІ рейху А. Гітлера;
г. мала найбільшу підтримку в західних областях України;
д. прагнула до встановлення панівної ролі греко-католицької церкви на сході України;
е.  переховувалися в лісах у криївках.
 3. Позначте події, які відбулися у 1943 році: (3 правильні відповіді)
а. анексія СРСР Бессарабії і Буковини;
б. битва за Дніпро;
в. вигнання нацистів з Києва;
г. Карпатський рейд С.Ковпака;
д. початок контрнаступу радянських військ під Сталінградом;
е. створення УПА.
4. Виберіть той варіант відповіді, у якому події розташовані в хронологічній послідовності:
а. перехід радянською армією польського кордону; танкова битва в районі Луцьк-Броди-Рівне-Дубно; битва за Дніпро; оборона Києва; карпатський рейд С. Ковпака; Східно-Карпатська операція.
б. оборона Києва; битва за Дніпро; перехід радянською армією польського кордону; карпатський рейд С. Ковпака; танкова битва в районі Луцьк-Броди-Рівне-Дубно; Східно-Карпатська операція.
в. перехід радянською армією польського кордону; танкова битва в районі Луцьк-Броди-Рівне-Дубно; оборона Києва; карпатський рейд С. Ковпака; битва за Дніпро; Східно-Карпатська операція.
5. Встановіть відповідність між історичними особами та посадами, які вони обіймали:
а) Х.Раковський;                     1. Голова Раднаркому РСФРР;
б) Г.Петровський;                   2. Голова ВУЦВК;
в) В.Ленін;                              3. Голова Раднаркому УСРР;
г) М.Григор’єв;                      4. Отаман повстанських військ.
д) П.Врангель.
А-3 Б-2 В-1 Г-4 
6. При обговоренні питання про механізм діяльності ООН між лідерами трьох держав виникла дискусія. Кому належить вислів: «Нехай орел дозволить малим пташкам співати, проте звертати увагу на їхній спів не варто – нехай співають».
а. Й. Сталін.
б. Ф. Рузвельт.
в. В. Черчілль.
7.Система оборонних споруд для запобігання висадки морського десанту союзників на континентальній частині Європи отримала назву:
а. «Східний вал».
б. «Атлантичний вал».
в. «Лінія Зігфрида».
8. Установіть послідовність подій:
      а.  оборонна Севастополя; 2
      б.  створення УПА; 3
      в.  Корсунь-Шевченківська битва; 4
      г.  проголошення «Акту відновлення Української держави». 1
Г А Б В



Усі завдання районної олімпіади 2014 р. 11 клас

Інтерактивні вправи


Спробуте перевірити себе Пазл "Україна в Другій світовій війні"

Немає коментарів:

Дописати коментар