9 клас


II етап Всеукраїнської учнівської олімпіади з історії

9 клас

Максимальний час на виконання завдань – 2,5  год.

Максимальна кількість балів – 115  балів
  1. Робота з поняттями
    1. Дайте визначення поняттям
«Український проект»,
«Континентальна блокада» ,
«Директорія» ;
    1. Дайте визначення поняттям та застосуйте їх для пояснення явища(події, процесу)
«Парламентська республіка» ,
                «Російський і польський імперські проекти» ,
«Революція» ;
    1. Розгадайте анаграми
«орга  ронижад  і» - політичні угруповання (партії) у Національному конвенті ,
«вомсатнос» - морально-етичний рух у вигляді закритої організації, система моралі, викладена в алегоріях та проілюстрована символами, всесвітнє братство «вільних каменярів»;
«втоцпіривснот»-  широка ідейна течія, яка відображала антифеодальний, антиабсолютистський настрій освіченої частини населення.
Максимальна кількість балів -12 (3+6+3)
 Знайдіть допущені в історичному тексті помилки
Українські землі в складі Російської імперії поділялися на 10 губерній і 2 області (Бессарабську та Буковинську). З 1802 р. були введені генерал-губернаторства: Київське (Київська, Волинська, Подільська  та Поліська губернії); Малоросійське (розділене у 1835 р. на Полтавське та Брацлавське) поєднувало Харківську, Полтавську та Черкаську губернії; Новоросійське (Херсонська, Катеринославська, Таврійська губернії та Бессарабська обл.). Населення України в складі Росії складало приблизно 23,5 млн. осіб.
Західна Україна (Галичина, Покуття, Лемківщина) з кінця XVI ст. входила до складу Австро-Угорської  імперії. Лемківщина і Покуття до 1879 р. були об’єднані в автономну адміністративно-територіальну одиницю - «Королівство » з центром у Станіславі. Галиччина входила до складу Чеського королівства. Населення західноукраїнських земель до поч. XIX ст. складало близько 8,5 млн. осіб. З них 6,4 млн. осіб були українці (у своїй більшості селяни).
Максимальна кількість балів -18(18*1)
  1. Висловіть свою думку:
3.1 щодо прочитаного –
Для України ХІХ століття – це час, коли постала українська модерна нація. Головною проблемою цього періоду історії було визрівання українського питання, формулювання цілей і завдань національно-визвольного руху, подолання труднощів на його шляху. Визвольний рух став наслідком розвитку суспільної думки. Спочатку до національної ідеї були прилучені одиниці, це була кабінетна проблема представників української інтелектуальної еліти; згодом вона стала надбанням сотень тисяч людей і запанувала в суспільстві. Українцям вдалося перетворитися у модерну націю у винятково несприятливих обставинах. Якщо прийняти, що нація має відрізнятися спільною мовою, історичною пам’яттю, конфесією, то ні одна із цих характеристик не підходить повністю до України: трохи менше половини українського населення розмовляє зараз російською мовою, історична пам’ять значної його частини практична знищена, й тут змагаються між собою за впливи зразу декілька церков. На протязі всієї новітньої історії українці підпадали під сильний асиміляційний тиск. Окрім втрат, спричинених асиміляцією, вони зазнали безпосередніх величезних біологічних   втрат, які за своїми масштабами можна порівняти хіба що з єврейськими. (Я.Грицак «Нариси з історії України: формування української модерної нації)
Підберіть факти з історії України І половини ХІХст., які підтверджують, або спростовують прочитане.
3.2 щодо події
На ранок 14 липня в Парижі поширилися чутки про те, що на місто націлені гармати королівської фортеці Бастилії. Старовинна фортеця-в'язниця, похмурий восьмибаштовий замок, була ненависним символом королівської влади. У її казематах ув'язнювали тих, хто виступав проти монархів і католицької церкви. Саме до неї і рушив великий натовп городян, національних гвардійців і солдатів, що прилучилися до повстання. Комендант фортеці відмовився здати Бастилію, але після відчайдушного штурму вона була взята приступом. В'язні фортеці здобули довгоочікувану свободу.
Коли короля повідомили, що Бастилія впала, він вигукнув: «Та це ж бунт!». Йому відповіли: «Ні, володарю, це не бунт, а революція». Озброївшись кайлами і ломами, парижани відразу почали руйнувати Бастилію. Через рік її повністю знищили, а через століття - у 1880 р. - День здобуття Бастилії, перший день Французької революції, став національним святом Франції, який і зараз щорічно відзначають 14 липня.
Чому французи, в чиїй історії було багато важливих подій, революцій і війн, і досі взяття Бастилії вважають національним святом?
3.3 щодо історичної постаті-
Російсько-турецька війна 1828—1829 рр. не зачіпала українських земель, але мала певне відношення до України. Основною подією цієї війни, що стосувалась українського народу пов’язане з рішенням, яке прийняв Йосип Гладкий.
Як Ви оцінюєте таке рішення? Чи були альтернативи його рішенню?
3.4 щодо історичної пам’ятки
                 C:\Users\user\Desktop\Оперний_театр_в_Одесі_2.jpgC:\Users\user\Desktop\Одесский_театр_оперы_и_балета.jpg
Максимальна кількість балів – 20(4*5)
  1. Робота з інформацією
«Буржуазно-демократична революція 1848 р., яка охопила низку європейських держав, в тому числі й Австрію, змусила Віденський уряд провести декілька демократичних реформ: внести в конституцію низку буржуазно-демократичних свобод. Намагаючись не допустити загострення революційної кризи та бажаючи відколоти селян від революційного табору, офіційна влада йде на скасування кріпосного права (17 квітня 1848 р.). Суть селянської реформи зводилася до трьох положень: ліквідації юридичної залежності селянина від поміщика (одержували особисту волю); наділення селян землею, яка переходить у їх власність; сплати селянами поміщикам вартості кріпосних повинностей. Селяни також позбавлялися права користуватися лісами та луками. Показово, що навіть у цьому питанні виявлялася імперська дискримінація: галицький селянин сплачував суму утричі більшу, ніж чеський, і в п’ять разів більшу, ніж німецький. Однак, скасування влади феодала, перетворення селянина на власника, отримання ним громадянських прав сприяли перетворенню селянства на самостійну політичну силу, відкривало шлях до переходу аграрного сектора на капіталістичні рейки.
Польська ліберальна буржуазія та поміщики 13 квітня 1848 р. утворили у Львові Центральну раду народову, яка мала на меті перетворення Галичини в Польську автономну провінцію. Галицька інтелігенція рішуче виступала проти намагань поляків і створила власну політичну організацію - Головну руську раду у Львові, яка прагнула забезпечити вільний розвиток українського населення.
У виборах до першого австрійського парламенту українці мали 39 депутатів на 96 послів із Галичини (більшість з них селяни). Навесні та влітку 1849 р. масові виступи охопили понад 100 сіл Галичини. Селянський депутат Лук’ян Кобилиця організував загін й вирушив у визвольний похід по Буковині. Діючи нібито за уповноваженого монарха, він у кожному сілі організовував вибори органів місцевої громадської влади, оголошував власністю народу землі, ліси и пасовища. Повстанці відбирали у панів майно й роздавали його селянам. Півтора року австрійська влада боролося з повстанцями і тільки регулярна армія змогла придушити повстання. Захопленого у полон Кобилицю закатували.
Коли революція була придушена в 1849 р., то велика частина оголошених свобод було скасовано. На поновлення кріпосного права австрійський уряд не зважився.
Обезземелювання, убогість і безробіття змушувало українських селян до еміграції. Поряд з цим існували величезні поміщицькі латифундії, у яких селяни працювали за наймом чи за оренду землі. Незважаючи на всі негативні риси, скасування кріпосного права було прогресивним кроком для розвитку інституту дрібної власності та капіталістичних відносин.»
Подайте одержану інформацію у вигляді:
4.1 тез;
4.2 розгорнутого плану;
4.3 схеми;
4.4 таблиці
Максимальна кількість балів – 40(4*10)
  1. Історія рідного краю
Які пам’ятники (пам’ятні знаки)  встановлені у Вашому районі (місті, області)  відомі тобі? (не менше 5 різних типів). Висловіть свою думку щодо доцільності і доречності їх встановлення. Які події періоду історії, яку ти вивчаєш,  не достатньо відображені в   пам’ятниках (пам’ятних знаках)?    
Максимальна кількість балів – 25(5+10+10)


Нові завдання
1.Яке поняття чи термін є зайвим у кожному з рядів? Чому це слово (словосполучення) є зайвим? Дайте визначення зайвого поняття чи терміну.
А) Санкюлоти, монтаньяри, чартисти, жирондисти, якобінці.
Б) Король, президент, прем’єр-міністр, палата лордів, палата громад.
В) Генерал-губернаторство, губернія, повіт, волость, парафія.
Г) Академія, медресе, гімназія, братська школа, парафіяльна школа.
Д) Генеральні штати, парламент, конклав, сейм, кортеси, рейхстаг.
Е) Гуральництво, броварництво, гутництво, братство, рудництво.
Є) І.Котляревський, М.Шашкевич, І.Вагилевич, Я.Головацький

2. Укажіть, які українські території входили до складу Австрійської імперії:
а)Правобережна Україна;                       г) Південна Україна;
б) Лівобережна Україна;                         д) Північна Буковина;
в) Східна Галичина;                                 е) Закарпаття
3. Встановіть відповідність:
     а) 1817 р. –                        1) Польське повстання.       
б) 1818 р.–                         2) Створення масонської ложі «Понт Евксинський».
в) 1819 р. –                        3) Повстання декабристів Північного товариства.
г) 14.12.1825 р. –              4) Заснування Малоросійського товариства.
    ґ) 1830-1831 рр. –            5) Створення масонської ложі «Любов до істини».
Відповідь: а-2; б-5; в-4; г-3; ґ-1

4.Визначте (у формі тез ) причини й наслідки зазначених подій
Зразок
Причина
Подія/Явище
Наслідки
Послаблення  Речі Посполитої
Поділи Речі Посполитої
Держава Річ Посполита припинила своє існування, її територія була поділена між Австрією, Пруссіїю та Росією
Поширення ідеї Просвітництва, прагнення до реформ, зміни устрою Російської імперії
Поява масонських лож
Наростання опозиційних настроїв у суспільстві, що врешті проявилося у повстанні декабристів
Страх монархічних режимів Європи перед новими революціями, подібними до Французької
Утворення Священного союзу
Придушення національних революцій в Іспанії та Італії
Погана підготовка і організація повстання, відсутність чіткої координації дій та щирокої підтримки
Поразка повстання декабристів
Розправа над учасниками повстання, посилення реакції в Російській імперії, розгортання терору

Блок №2
1.     Вкажіть, яких відомих історичних постатей стосуються ці характеристики: 
1) Батько нової української літератури - автор "Енеїди" І.Котляревський; 
2) Український Сократ - філософ Григорій Сковорода:
3) Микола Палкін - російський імператор Микола І; 
4) Корсиканське чудовисько - так говорили про Наполеона Бонапарта його противники (Наполон був родом із о.Корсика); 
5) Непідкупний - так соратники називали М.Робесп'єра
6) Сонце Руїни - гетьман П.Дорошенко; 
7) Соловецький в’язень - останній кошовий П.Калнишевський; 
8) Урус Шайтан - так татари і турки називали І.Сірка

2. Поясніть історичне походження і значення гасла «За вашу і нашу свободу!»
Гасло вперше з’явилося під час польського повстання під проводом Т. Костюшки 1794р.
25 січня 1831 р. на патріотичній маніфестації у Варшаві на підтримку повстання декабристів
девіз був використаний на прапорі у вигляді «В ім'я Бога за нашу і вашу свободу». Активно використовувалося учасниками польського повстання 1830-1831 рр. з метою залучення до участі у повстанні проти Російської імперії представників інших народів, особливо українців.

Згодом лунало і під час інших повстань та визвольних акцій у Польщі. Це один з неофіційних польських національних девізів.

3. Роздум історика: «То був передостанній акорд наполеонівських війн і найграндіозніша битва епохи… На пострадянському просторі її витіснила бородинська епопея… Сьогодні час відновити справедливість та згадати героїв баталії, серед яких було немало українців.»
Про яку битву йдеться? Коли вона відбулась? Яку мала назву і чом? Вкажіть її учасників та історичне значення.
Мова йде про "битву народів" під Лейпцигом 16-19 жовтня 1813р., між військами антифранцузької коаліції та армією Наполеона Бонапарта. Битва під Лейпцигом вважається найбільшою битвою у світовій історії до початку Першої світової війни. Битва завершилась поразкою Наполеона, призвела до вторгнення союзників у Францію і до першого зречення Наполеона від престолу в 1814 році.

4. Визначте ставлення української інтелігенції до подій російсько-французької війни 1812 р.
«Консерватори» - більшість українського дворянства, колишня козацька старшина (С.Кочубей, І.Котляревський) – виступили на підтримку Російської імперії, формували ополчення проти Наполеонівської армії.
 «Автономісти» - невелика група радикально мислячої української громадськості (В.Лукашевич,

Мочульський, В.Капніст)- підтримували плани Наполеона, сподівалися що він допоможе створити автономну Україну. Але незабаром розчарувалися, реальної допомоги не надавали.

Блок № 1
1.Визначте характерні риси національного відродження в західноукраїнських землях.(4 правильні відповіді)
а. вплив ідей європейського Просвітництва;
б. діяльність напівлегального демократично-просвітницького  товариства "Руська трійця";
в. виступи греко-католицьких священників  за ліквідацію кріпацтва;
г. діяльність в Галичині культурно-освітньої організації «Товариство священників»;
д. створення «Товариства обєднаних словян»;
е. основним носієм української національної ідеї було духовенство;
є. українські культурно-просвітницькі товариства сприяли розвитку російської та польської мов.
2. Укажіть місто у якому в 1816р. діяв гурток «Залізні персні».
а. Чугуїв;
б. Чернігів;
в. Проскурів;
                  г. Камянець-Подільський
3. «Декларацію прав людини і громадянина» було прийнято:
а. 26 серпня 1789.;
б. 3 вересня 1791р.;
в. 10 серпня 1792р.;

г. 10 жовтня 1793р.
4. Першим пароплавом прийнято вважати:
а) морське судно «Ракета» винахідника Дж.Стефенсона;
б) річкове судно «Клермон» винахідника Р.Фултона;
в) річкове судно «Бджілка» винахідника Р.Тревітіка;
г) морське судно «Британія» винахідника Дж.Уатта.
5. Визначте, про яких історичних осіб йдеться:
а) автор вислову «Якби Бога не було, то його варто було б вигадати»; Вольтер
б) очолив групу автономістів, яка опрацювала проект відновлення козацького війська; у 1791 році відвідав Берлін, де мав зустріч із королівським канцлером; В. Капніст
в) в останні місяці перебування при владі його називали «якобінцем без народу»; М. Робесп'єр
г) очолював надвірну охорону в м.Умань під час Коліївщини. Іван Гонта
6. Уважно прочитайте уривок із праці Стендаля:
“Це особа, наділена надзвичайними здібностями і найнебезпечнішим честолюбством, найдивовижніша по своїй обдарованості людина, що жила з часів Юлія Цезаря, якого вона, думається нам, перевершила. Він був швидше створений для того, щоб стійко і величаво переносити нещастя, ніж для того, щоб перебувати у благоденстві, не піддаючись сп’янінню. У своєму гніві доходив до сказу, коли опиралися його пристрастям, він, проте, був більше здатний до дружби, ніж до тривалої ненависті; маючи деякі з тих вад, які потрібні завойовникові, він, проте, був не більше схильний проливати кров і бути байдужим до людства, ніж Цезарі, Олександри, Фридрихи, – усі ті, з ким його поставлять поруч і чия слава меркнутиме з кожним днем”.
 Кого стосується цей документ?
Мова йде про Наполеона Бонапарта
7. Яка подія(події) на території Хмельницької області, на Вашу думку, була найвизначнішою? Чому Ви так вважаєте? 
Для курсу історії 8 класу (друга половина ХVІ - кінець ХVІІІ ст.) можна виділити події Національно визвольної війни (революції) середини ХVІІ ст. (битва під Пилявцями, Жванецька облога). Для першої половини ХІХ ст. - селянський повстанський рух під проводом Устима Кармелюка. 
Єдиної вірної відповіді на подібні запитання бути не може. Тут більше враховується аргументованість вашого вибору. 



Усі завдання районної олімпіади 2014 р. 9 клас
Завдання для 8 класу

Інтерактивні вправи

Спробуйте виконати цікаві завдання
Впізнайте історичних діячів за портретом
Хронологічні вправи

1 коментар:

  1. Відповіді на завдання районної олімпіади з імторії для учнів 9 класу
    https://drive.google.com/file/d/0BxpfKnYlaAyuNGtqM2pCUDRBajg/view?usp=sharing

    ВідповістиВидалити